Med stigande sjuktal kopplat till utmattning och med den nya författningssamlingen sedan i våras ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”, är problemet med osunda arbetsmiljöer verkligen i fokus.
Och om ledare har en ohållbar arbetssituation – hur kan de skapa en hållbar organisation? Hur gör vi för att bryta trenden?
Många chefer brottas med att de förnuftsmässigt vet vad de borde göra och hur det borde vara, men får inte till det i den pressade vardagen.
Inte sällan har organisationer fina värderingar som att stäva efter balans mellan arbete och privatliv, men förutsättningarna finns inte och det praktiseras inte i verkligheten.
Att börja med cheferna är viktigt, eftersom de påverkar nästa led och det är de som skapar kulturen.
Som chef är det lätt att ge den som ställer upp och jobbar över en söndag en extra klapp på axeln. Att se vad det innebär på sikt om det blir en vana eller en norm, är lätt att bortse ifrån i stunden. Att bryta detta är inte enkelt och jag har själv varit där – och klappat…
Ett annat dilemma är den möjlighet, och även förmån, många har att arbeta var och när vi vill. För Chefen tillkommer ytterligare en dimension att ta hänsyn till. När arbetet inte görs på plats, utan bara mäts på att det blir gjort, är det inte lika lätt att få grepp om hur mycket medarbetarna arbetar.
De flesta medarbetare vill inte heller blir ”övervakade” – även om chefen har ett ansvar att ha koll på arbetsbelastning och arbetstiden.
Svaret är inte att gå tillbaka i utvecklingen, utan att ta upp frågeställningarna på bordet. Att tillsammans i arbetsgrupperna tala om det och hitta gemensamma sätt att hantera frågan.
- Hur gör vi hos oss för att hålla koll på varandra, så det inte går över styr?
- Skapa spelregler över vad som är rimligt och ska gälla.
- Hur vi ska prioritera och hjälpa varandra?
- Hur mycket förväntas vi vara tillgängliga och när?
- osv.
Bara att skapa tydlighet kring detta, ger en bättre förutsättning att skapa en sund arbetskultur.
Tar gärna emot exempel på hur ni gör för att hantera detta ute i organisationerna.