Jag läser i Veckans affärer att det är inne med hårda chefer.
Emma Seppälä, som forskar vid Standford Universitet, hävdar dock att tuffa chefer stressar personalen, vilket leder till minskad produktivitet.
Chefs-rekryteraren Lars Einar Engström däremot håller inte med. ”Jag känner inte till något företag som har lyckats bli stort med en snäll chef”, säger han.
Problemet med artikeln är att det inte definieras vad ordet ”snäll” respektive ”hård” betyder. Jag träffar ofta både medarbetare och chefer som inte säger vad de tycker, för att de inte vill såra eller vara obekväma. Är det att vara snäll?
Att på ett konstruktivt sätt vara tydlig med sina förväntningar, behov och hur en person uppfattas – är i min mening att vara snäll.
I arbetsgrupper frågar jag hur det skulle vara om någon eller flera tycker något om dig, utan att du vet det. ”Skulle det kännas schysst?” Inte många tycker det.
Det betyder inte att vi ska gapa, skrika, smälla i dörrar och gå till personangrepp, utan det ska vara relevant och konstruktivt.
Lars Einar Engström menar att det är VD:ar som pekar med hela handen, som efterfrågas.
Det jag tror vi behöver är chefer som är tydliga och kan kommunicera på ett bra sätt. Trygga och mogna chefer, som vågar fatta beslut och som personalen känner förtroende för och vill följa – utan piskor och hot.
Men att vara chef är inte lätt, med krav från alla håll. Så för att bli en trygg, mogen och tydlig chef, behövs ett bra bollplank och stöd – inte minst från den egna chefen.