För nästan 10 år sedan skrev jag om hyfs på arbetsplatsen. Det var då det och det är ett av de inlägg som flest har läst. Hyfs på arbetsplatsen
När jag läser vad jag skrev då känns det lite dåtid. Mycket har hänt sedan dess, så även om det fortfarande är viktigt att komma överens om vilka spelregler eller vilket ”hyfs” som ska gälla, så måste vi uppdaterar reglerna nu när vi inte är på arbetsplatsen i samma utsträckning som tidigare. Det kanske inte är lika viktigt med toalettregler eller vem som plockar ur diskmaskinen – eller så är det det…. men de behöver kompletteras.
Men vad behöver vi för nya ”hyfs”-regler?

Spontant kommer jag på…
- Ska vi mjuta eller ha ljudet på vid webbmöten?
- Och kameran – är det okej att inte ha den på?
- Hur håller vi den sociala kontakten och ”fikar” när vi inte ses naturligt?
- Är det okej att ringa upp på webben bara för att snacka strunt?
- Behöver vi tala om för varandra var vi jobbar?
- Hur fångar vi upp om någon inte mår bra?
- Hur kommunicerar vi bäst med varandra – Teams, mejl, sms, slack….? Det kan bli för mycket att hålla reda på.
- Hur sent kan vi mejla varandra och hur fort kan vi förvänta oss svar?
Vissa av dessa frågor är var självklart viktiga även tidigare, men det känns som om det är än viktigare nu när vi jobbar så mycket hemifrån – vilket vi säkerligen kommer fortsätta att göra.