Optimism är en krockkudde

Kan det vara sant? Jo, faktiskt. Forskning visar att spelar en avgörande roll om du är optimist eller pessimist för förmågan att på ett bra sätt kunna hantera effekterna av ett högt tempo t.ex.

Optimism är bara en delvis medfödd egenskap, så om du är en skeptiker och tycker att du enbart är realistisk och de andra är uppe i det blå, så kan du ändå träna på ett mer optimistiskt förhållningssätt och dra nytta av det.

Hjärnforskaren Elaine Fox skriver att ”Optimism ger oss förmåga att acceptera både det goda och det dåliga samt ger oss en beredskap att arbeta kreativt och ihärdigt för att få ut det vi vill av livet”.

Det är fem gånger mindre troligt att en optimist drabbas av utmattningssyndrom än att pessimisten gör det. Optimister accepterar situationen och har strategier för hur de ska hantera situationen.

En positiv eller negativ livsinställning har inget att göra med sinnesstämning eller humör, utan hur vi förklarar det som händer för oss.

Här är tre förklaringsmodeller som forskningen kommit fram till särskiljer optimisterna från pessimisterna.

  • Tillfälligt eller varaktigt – Optimisten tänker att det var en tillfällig händelse medan pessimisten tror att det svåra kommer att bestå. Det kommer aldrig att gå över. ”Det kommer aldrig att bli bättre”
  • Specifikt eller generellt – Pessimisten tänker att den här händelse påverkar hela livet, medan optimisten ser att det var just den här händelsen som inte fungerade. Inte allt annat.”Om jag inte hann med den här lilla grejen så kommer jag inte hinna bli klar med något av det andra heller”
  • Externt eller internt – Pessimisten tar själv på sig hela skulden, medan optimisten även ser på yttre omständigheter, ”Det är mitt fel att vi inte hann bli klara i tid”.

Det negativa med optimister är att de är mer riskbenägna vilket inte alltid är bra. Men det visar sig att nackdelarna med optimister är färre än fördelarna.

Hur fungerar du? Personligen är jag i grunden optimistisk, men jag har även medvetet förstärkt mina positiva tankar. Att fokusera på vad som är bra och fungerar istället för att se det som inte fungerar. Men det kräver träning och medvetenhet om innehållet i dina tankar.

2 reaktioner till “Optimism är en krockkudde

  1. Tack för läsningen. Ärligt talat om ämnet och granskat i stort sett alla områden. Om jag skulle skriva detta skulle jag ha gjort några saker annorlunda själv men du har definitivt inspirerat mig att komma in i bloggvärlden. Tack högar för inlägget jag uppskattar verkligen.

Lämna ett svar till IntencoAB Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.