Jag har alltid vurmat för att boosta andra. Min mission är ”Att hjälpa andra lyckas”. Jag har det till och med skrivet på bilen…
När jag startade mitt företag funderade jag på vad som hade gjort mig särskilt glad på jobbet i mina olika roller och kom då fram till att det var när jag hjälpt andra att lyckas. Lyckas med stor och smått – ett kundmöte, ett jobbigt samtal med medarbetare eller kund, när någon fick nya insikter, någon lyckades vinna en affär, att peppa osv. Det gjorde mig riktigt glad och det gör det fortfarande.
Nu märker jag att det mer och mer talas om nyttan av att boosta andra för ökad arbetsglädje ute på arbetsplatserna. Vad roligt! Det är positivt både för indidivden, för gruppen och företaget.
HR-nytt ger följande tips:

1. Var entusiastisk. Om du är entusiastisk kommer det att smitta av sig till dina kollegor och inspirera att också vara entusiastiska.
2. Ladda upp innan jobbet. Bra energi kommer inte automatiskt. Genom att mentalt ställa in dig på att dagen ska bli bra ökar chanserna att den också blir det. Tipset är att ladda upp innan eller på väg till jobbet.
3. Uppmuntra andra. Alla framsteg och framgångar är värda att uppmärksammas. Notera och lyft fram allt positivt som dina kollegor gör så kommer stämningen på jobbet garanterat att höjas.
4. Bjud på dig själv. Det krävs sällan särskilt mycket för att höja stämningen på jobbet. Ett leende, ett skämt eller bara att göra något oväntat räcker ofta för att kollegorna ska dra på smilbanden.
5. Upp med kardan.En härlig high five eller en rungande applåd kan göra under för energin. Så släng upp kardan nästa gång en kollega gör något bra.
Jag skulle även vilja lägga till hjälpsam.
6. Var hjälpsam. Fråga om du kan hjälpa till med något eller om det finns något som kollegan behöver av dig som kan underlätta för hen. Bara att ställa frågan ger positiv energi för båda..
Vi ska helt enkelt vara schyssta mot varandra på jobbet och hemma med förstås.