Vad krävs av framtidens ledare?

Att det är krävande att vara ledare är inget nytt, men kraven och omvärlden förändras i allt snabbare takt.

Som ledare ska du balanser mellan att finnas till hands, utan att lägga dig i för mycket. Du ska kunna hantera förändringar på ett klokt som bra sätt – och du ska tåla nästan hur mycket som helst.

Ledare

Här är fyra områden du som chef ska bemästra som togs upp i tidningen Kollega.

1. Agilt ledarskap
En agil ledare är snabbrörlig och anpassningsbar. Inre motivation är mer värdefullt än yttre belöningar. En agil ledare är en visionär som inspirerar och leder genom att göra sina medarbetare delaktiga och ansvarstagande eftersom det är de som sitter på kompetens och detaljkunskap.

2. Självledarskap
Ledaren har en mer tillbakadragen, coachande roll. Inte helt olik den som en fotbollstränare har. Det är medarbetarna, laget, som ska leda och klara sig själva.

Som ledare berättar du om dina förväntningar och ger råd på hur ni ska nå målen. Självledarskap bygger på att ledaren tror på sina medarbetare och att de känner tillit.

3. Distansledarskap
Att leda på avstånd är inte helt enkelt. Utmaningen ligger ofta i att skapa en känsla av samhörighet även fast man befinner sig på olika ställen eller platser.

Nycklarna till ett lyckat ledarskap på distans stavas planering, uppföljning och återkoppling. Kommunikationen behöver vara tydlig och bra. Att ha digitala möten på fasta tider är en fördel.

4. Utvecklande ledarskap
Utvecklande ledarskap (UL) är ledarstilen som enligt många studier ger flest nöjda medarbetare – och ökad vinst.

UL är en kombination av de tre första punkterna. Det bygger på att du som ledare tar ett steg tillbaka, att du finns där när du behövs och att du har ett coachande förhållningssätt som välkomnar feedback.

Jag läste även om två nya begrepp för ett framgångsrikt ledarskap – Osjälviskhet och Medkänsla.

Arbetskraften blir allt yngre, de är oengagerade, tycker inte att jobbet är meningsfullt och känner sig inte tillfreds. 

Osjälviskhet
Osjälviskhet är att som ledare hålla sig ur vägen och lyfta fram sina medarbetare, att de dem allt beröm, men själva ta på sig klagomål och skäll.

Medkänsla
Medkänsla är att kunna känna medkänsla med sig själv och med andra. Om en medkännande chef har en medarbetare som mår dåligt tar hen inte på sig medarbetarens lidande och mår lika dåligt. Chefen blir istället lösningsorienterad så att hen kan hjälpa personen framåt.

Kort sagt tycker jag att fokus som chef är mina medarbetare – att vara intresserad av vem de är och vad de behöver av mig för att kunna prestera bra på jobbet? Det är inte chefen utan medarbetarna som ska glänsa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.