Bli en drömarbetsgivare

Tiderna förändras och arbetsgivarna slåss om arbetskraften

Läser om några trender som Academic Work spanat på och funderar vidare.

  • Från organisationen som helhet till delarna

Tidigare har det varit fokus på att det är företaget som helhet som avgör om en person vill vara kund eller jobba hos er. I dag är fokus flyttat till mötet med enskilda medarbetare som avgör vad jag får för intryck av företaget.

Vet inte om det är nytt, då man länge har talat om att varje medarbetare är ambassadör för sin organisationen, men det är om möjligt mer fokus på det idag.

  • Från Struktur till Kultur

80 procent av alla chefer lägger fokus på struktur, men i dag är företagskulturen allt viktigare och att ha en förändringskultur.

Så sant, men det kräver uthållighet och tydlighet att jobba fram den kultur man vill ha i företaget. Många vet inte heller hur man gör.

  • Sminkade grisar eller Transparens

I stället för att putsa på ytan och framstå som bra – var transparenta och öppna, men ni kan fortfarande fokusera på era fördelar.

Det spelar ingen roll vad ni säger att det är hos er utåt sett, om det inte upplevs som att det verkligen är så internt i organisationen. Det bästa är när medarbetarna promotar och pratar gott om företag vid alla tillfällen – på arbetstid, men även utanför t.ex. på grillfesten hos grannen. Då har ni lyckats och ni får de  bästa medarbetarna att söka sig till er och kunderna att få be om era tjänster. Alla vill ha samarbete på olika sätt med företag som är schyssta på riktigt.

  • IQ, EQ eller Delta-Q

Det är inte bara IQ och EQ som räknas längre utan också Delta-Q – förmågan att förändras. Det är viktigt att de anställda både vill bidra till utveckling – förslag på nya arbetssätt, tjänster eller produkter, men även följer med på förändringar som initieras.  Det blir ingen skillnad om de som jobbar hos er inte samarbetar i förändringen…

  • Skyldighet eller Frivillighet

Tänk inte att medarbetarna är skyldiga att utföra sina arbetsuppgifter, utan attrahera, engagera och utveckla medarbetarna varje dag. De ska känna sig fria, men ändå välja att vara kvar. Alla talar om engagemanget hos medarbetare. Riktiga ledare har medarbetare som vill följa dem för att de vill och inte för att de måste.

  • Avsänd tydlighet eller Upplevd tydlighet

Tänk på att det inte är vad ni säger – utan hur det uppfattas – som avgör om ni kommunicerar bra. Bra kommunikation skapar trygghet.

  • Sägs eller Kännas

Det räcker inte att säga rätt saker, det gäller också att få medarbetarna att känna dem. Fokusera på vad medarbetarna upplever, från rekrytering och framåt. Siffror och långsiktiga mål i all ära, men det viktiga är att har en vision som känns bra i magen hos medarbetarna och leva efter den.

  • Backspegel och Framruta

Titta inte enbart tillbaka vid ett utvecklingssamtal efter ett år och säg ”Det där gick inte så bra”. Fokusera istället framåt. ”Vad ska vi göra så att det ska gå bra för dig?” Se backspegeln som ett nuläge, något att utgå ifrån och blicka sedan framåt.

  •  Stanna-intervju istället gör Exit-intervju

Vänta inte tills medarbetare slutar med att ta reda på vad de tycker om er som arbetsgivare. Analysera i stället varför medarbetare stannar. Intervjua speciellt era mest engagerade medarbetare: Vad gör dem engagerade? Vad gör att de stannar?

  • Sällan och mycket slår inte Ofta och lite

Gör kontinuerligt små medarbetarundersökningar i stället för att göra stora undersökningar sällan och få ett stort sjok av svar.

Detsamma gäller feedback. Förutom det ”stora” årliga utvecklingssamtalet är det korta ofta återkommande feedbacken som gör skillnad. Det ger motivation till medarbetarna och även möjlighet att lära känna medarbetaren på ett bättre sätt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.