Hur ska nejsägarna hanteras?

Vi har väl alla varit med om att träffa personer som per automatik i princip alltid säger säger ”Nej, det går inte” eller ”Nej, det har vi testat förut och det funkade inte”. Känner ni igen det?

Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag själv har åkt dit på att vara negativ. Inte kategoriskt – men ibland….

Det finns inget som suger energi från en person så mycket som att kapa någons förslag direkt med fotknölarna.

Och det värsta är när det har blivit en del av företagskulturen. När du inte kan komma med ett förslag som inte är genomtänkt in i minsta detalj, innan det är sågas rakt av.

Nej

Hur kan vi då bemöta dessa personer? Mitt tips är att alltid vara nyfiken. När du bemöter en negativ person, så ta det inte personligt. Fråga vad det är som inte skulle fungera eller vad det var som inte fungerade tidigare.

Det kanske var sant att det inte fungerade då, men omständigheter  och omvärlden förändras – ny teknik, ny marknad, ny personal, nya kunder osv. Det som inte fungerade tidigare kanske fungerar idag.

Om du själv är en person som spontant är negativ, träna på att vara nyfiken och stanna upp. Fråga lite mer om förslaget. Kanske kommer du på att du hade fel – att det visst går att genomföra. Eller så märker personen själv att det kanske inte var ett så bra förslag. Eller så kanske ni tillsammans kommer på en ny lösning med utgångspunkt från förslaget.

I veckan talade Henrik Fexeus om detta i Nyhetsmorgon och här kommer Henriks tips.

Mitt tips är att alltid vara nyfiken på den andra personens syn på saken!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.