Hur leder cheferna egentligen?

Läser i tidningen Chef om ny forskning från KTH. Cheferna tror att de coachar och ger återkoppling, men egentligen informerar och instruerar de utifrån sitt eget tänk….

Att reflekterar över vad man gör och hur man gör det, borde alla göra från tid till annan. Säkert är bilden en annan än vad man själv inbillar sig.

I forskningsstudien från KTH studerades ca 400 ledare i olika branscher och organisationer, för att se om de gör saker som de tror att de gör och om det har avsedd effekt.

Forskningsgruppen genomförde upp mot 3500 timmar på fält och studerade cheferna genom att filma dem och sedan dela in deras beteenden i sju beteendekategorier och och 21 beteenden.

Filma

Beteendekategorierna var

  1. Ger återkoppling på det medarbetarna gjort.
  2. Samlar in information om någons arbetsprestation och utförande.
  3. Ger instruktioner kring det som ska göras.
  4. Informerar. Berättar om egen prestation.
  5. Pratar generellt om arbetet, diskuterar och reflekterar.
  6. Pratar om saker som inte har med arbetet att göra.
  7. Är tyst.

Sedan tidigare vet man att det som främst påverkar medarbetarnas prestation är återkoppling dvs. uppmärksamma, utvärdera och följa upp.  Att påvisa hur medarbetarnas handlingar påverkar resultatet.

Cheferna uppskattar själva att de återkopplar till 40 % när de egentligen bara gör det 0-2 %

Tre filmer spelades in med skådespelare efter manus. 134 chefer fick titta på filmerna och registrera varje gång de såg något beteende om de tyckte var arbetsledande. Dessa beteenden var i första hand instruktioner och information – inte återkoppling.

Forskarna tror att tidsbrist hos cheferna delvis beror på att de ägnar för mycket tid åt fel saker och för lite åt rätt. Om balansen skulle jämnas ut, skulle tid frigöras och vi skulle få fler motiverade och engagerade medarbetare, som presterar bättre.

Forskningen är inte klar ännu, men de viktigaste slutsatserna hittills är:

  1. Chefer utgår från sitt eget tänk – Cheferna kommer till mötena för att tala om vad som ska göras, istället för att i första hand lyssna in hur det faktiskt är, vad som har gjorts och vilka behov medarbetarna har.
  2. Chefer och medarbetare har olika tidshorisonter – Cheferna tänker framåt, från nu och till sedan, och kommer till mötet med tankar på allt som ska göras.
    Medarbetarna tänker mer bakåt, från då till nu och har med sig tankar och känslor kring det som är gjort. Ett möte behöver båda perspektiven.
  3. Vi behöver kombinera olika typer av ledarskap. Dels handlar det om vad människor gör, ska göra och hur man får dem att göra det. Å andra sidan handlar det om inre inställning, värdering, förståelse och attityd.
    Som så mycket annat behövs både och… En kombination av människors vilja (känslor) och förståelse (tankar) med deras agerande (beteende)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.