Är det skillnad på ”nya” och ”gamla” organisationer?

I förra veckan var jag på möte i ett ”ungt” företag som arbetar inom turistnäringen.

Vi kom att tala om de olika sidorna – de ”hårda” med processer, instruktioner, lean, kvalitet osv. kontra det ”mjuka”  med värderingar, ledarskap, medarbetarskap osv.

Om vi generaliserar, så brukar företagen oftast arbeta med det ”hårda” frågorna och glömmer bort de ”mjuka”, trots att det är de ” mjuka” frågorna, som gör att de ”hårda” fungerar….

I de  ”unga” företagen – och med det menar jag nystartade företag eller företag med många unga medarbetare – tycker jag mig märka att de lägger mer fokus på de ”mjuka” frågorna och tappar de ”hårda”.

Ofta brukar det lösa sig ändå, eftersom de jobbar efter gemensamma värderingar och ofta har de mycket roligt tillsammans. Men det tar ändå onödigt mycket tid och energi och de skulle tjäna på att lägga lite mer fokus på det ”hårda” frågorna.

Knepet är att få det ”mjuka” och ”hårda” att går hand i hand

Är det en ny trend eller är jag ute och cyklar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.