Engagemang – nödvändig framgångsfaktor

Fler och fler företag måste förstå att engagerad personal är nödvändigt för att lyckas i framtiden.

Enligt en ny Gallupundersökning sjuker engagemanget hos personalen stadigt och för vissa företag kommer det vara skillnaden mellan att överleva eller ej….

Enligt undersökningen i USA, var 70% av personalen oengagerarade på jobbet. Vad tråkigt det måste vara! Vi spenderar ju ändå väldigt mycket tid på just arbetet.

Jag tror att många chefer förstår att det är viktigt att ha en engagerad personal, men vet inte hur man gör. Eller så tycker man inte att man har tid för desssa frågor. Frågan är bara om de har tid att inte ha tid…..

Tre komponenter måste finnas inom individen för att engagemang ska uppstå enligt Daniel Pink i boken Drive

  • ”Purpose” = Hitta syftet i det man gör som är bortom det finansiella.
  • ”Mastery” = En möjlighet till att bli skicklig i det man gör.
  • ”Authonomy” = Känsla av självbestämmande och en möjlighet att påverka sin situation.

Låter enkelt och självklart, men är inte alltid det.

Vi har en viktig pusselbit som hjälper chefer att verkligen få fram vad som är krävs för att varje individ ska känna sig motiverade och engagerade på jobbet. Det verktyget heter YESbox och används främst vid utvecklingssamtal.

Att YESbox dessutom hjälper till att administrera all dokumentation kring samtalen och har en enkel app till iPad om så önskas, för att sköta samtalen så smidigt det bara går, gör ju det hela inte sämre.

Reaktioner från medarbetare har varit ”Jag har aldrig haft så bra samtal med min chef tidigare” och chefer har sagt ”Tidigare gick jag från samtalen helt slut. Nu får jag energi!”

Jag tror att en av de viktigaste punkterna som Daniel Pink tar upp är ”syftet” – både för företaget och individen. Får man en bra koppling mellan de båda – kan det ske under för engagemanget…

4 kommentarer på “Engagemang – nödvändig framgångsfaktor

  1. Håller med dig, syftet är viktigt. Mål och vision, vad är det vi ska åstadkomma – tillsammans och enskilt. Fast det kanske absolut viktigaste är att ge feedback som chef, att se medarbetaren, följa upp, stötta. Ledarskap alltså. Och det finns det ibland inte tid för heller…

    1. Håller med dig Claes, men det är lättare att ge feedback och stötta om vi vet syftet till varför vi finns som företag och vad vi vill åstadkomma.

      Annars är kommunikation och feedback ett av mina favoritämnen, som vi ständigt misslyckas med…. Även jag 😉

  2. Marie, jag inser den verkliga betydelsen av syftet som en motiverande faktor i företag och organisationer. Här finns mycket att göra, tror inte att särskilt många har formulerat varför de finns till på ett sätt som är motiverande för medarbetare. Likaså är kvalitativa mål och vision ofta oklart formulerade och bristfälligt implementerade bland medarbetare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.