Vet du verkligen vad som motiverar dina medarbetare?

Förra veckan träffade jag ett företag som hade infört vår process för utvecklingssamtal och web-verktyget YESbox. Nu skulle vi gå igenom resultatet och en viktig pusselbit är just att se på vad som motiverar medarbetarna i jobbet.

Detta är en säljorganisation och det som var slående var att bonus och pengar INTE var den drivkraft på jobbet som cheferna trodde…. Visst drivs säkert några av dem av detta, men inte alla…. Det var inte det viktigaste.

Det blev en bra diskussion hur de skulle göra kring bonussystemet, som de har lagt och lägger så mycket tid på. Kanske lägger de energi på fel saker?? Detta hade de inte fått fram om de inte på ett genuint sätt hade frågat medarbetarna vad som är viktigt för dem.

En annan chef  jag träffade en gång hade roat sig med att i förväg gissa vad som var viktigt för sina medarbetare på jobbet – och hon blev också förvånad över hur fel hon hade haft.

Så med andra ord chefer – fråga era medarbetare vad som är viktigt för dem på jobbet, på ett genuint och intresserat sätt och du kommer få veta massor som du tidigare inte visste. Om du inte vet hur du ska göra kan du alltid höra av dig till mig, för det vet jag 😉

8 kommentarer på “Vet du verkligen vad som motiverar dina medarbetare?

  1. Det finns en hel del forskning omkring betydelsen av inre motivation istället för yttre motivation. Morot och piska är inte det som fungerar. Det är därför jag blir förvånad över hur många föräldrastödsprogram som fortfarande har belöningssystem.

  2. Jag fick en helt annan syn på en medarbetare – en ensamvarg i 60-årsåldern, när jag med YESbox-verktygets hjälp förstod vad som drev honom. Jag var mycket förvånad över hans idealism och vilja att hjälpa människor och företaget.

    1. Ja, det är fantastiskt vad man kan lära sig när man genuint är intresserad av en annan människa. Att det är lätt att utgå ifrån att alla är lika fast vi är så olika. Självklart kan endel motiveras av mer pengar i form av bonus och löneförhöjningar men det gäller ju inte alla.
      Härligt för den personen som du beskriver. Att han fick lyfta fram vad som betydde mest för honom. Väldigt många tror jag har en vilja att hjälpa andra och det företag de arbetar på. Det blir därför extra viktigt att de känner att deras ansträngningar uppskattas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.