Det talas mer och mer om att företagen använder sociala medier för rekrytering, men finns det inte baksidor av detta också? Är inte en risk att arbetsgivarna missar en stor mängd kompetenta medarbetare som 1) inte är aktiva på nätet, 2) är aktiva men ger en skev bild av vem de är. Då menar jag inte de som högljutt klagar på sin arbetsgivare och alla inkompetenta chefer, utan faktiskt de som inte är så verbala och inte i skrift kommer till sin rätt på olika sätt.
Jag har funderat på detta när det gäller nätdejting också, som ju är lite av samma sak. Är du inte duktigt på att presentera dig, skämta på rätt sätt osv. kommer du inte ens till första dejten/intervjun. Jag känner många som faktiskt har valt att stå utanför de sociala medierna eller som inte kommer fram på rätt sätt – fast jag vet att de skulle vara bra medarbetare för det.
Tankar någon?
Jag håller med om att man missar de som inte finns i den kanalen och de som inte är så bra på att presentera sig. Men jag förstår inte kopplingen till just sociala medier 😉 Att man missar de som inte finns i den kanal man använder, stämmer ju oavsett vilken kanal man använder. Och att somliga är ”sämre” på att presentera sig, gäller ju även det oavsett hur vi letar efter dem. Eller?
Jo, jag förstår vad du menar. Det jag funderar på är att vi inte får glömma bort de ”vanliga” kanalerna också. Just nu tycker jag det talas så mycket om att det är så viktigt att vara aktiv i de sociala medierna för rekrytering. Jag tror att de flesta faktiskt inte är aktiva…
Jag tror också att många är bättre på att presentera sig på andra sätt än på nätet. Vi är ju olika som människor. Känner att det är detsamma med att ”vara social”. Är du inte det av ohämmad vana, så är du inte lika attraktiv. Men alla är ju inte heller sociala…och vad det betyder kan vi ju diskutera 😉
Jag har dock fått ett tips på att det finns bra svar på dessa frågor på LinkedIns delen Answers, Men jag har inte hunnit titta runt där ännu.
Slutligen tror jag att seriösa rekryterar kan och måste hantera detta för att själva vara framgångsrika i sitt yrkesutövare.